تکنیک هایی برای خلاص شدن از شر اهمال کاری-min

چند تکنیک برای خلاص شدن از شر اهمال کاری

اهمال کاری و تنبلی، نام دو واژه است که معمولا در شخصیت برخی انسان ها وجود دارد و همین واژه های به ظاهر ساده می تواند افراد را به شکست نزدیک کند و اجازه چشیدن طعم خوشبختی را به افراد ندهد. اما بیایید به عمق ماجرا برویم !

آیا می توان این دو واژه را هم معنی در نظر گرفت؟

خیر. این دو واژه تفاوت هایی دارند؛ به عبارتی ساده تر: هر اهمال کاری، تنبل نیست، اما هر تنبلی، اهمال کار است. دکتر آلبرت آلیس معتقد است که حدود 95% از افراد به این عارضه دچار شده اند و شاید شمایی که در حال خواندن این مقاله هستید، دچار این بیماری شده اید. همین الان اراده کنید و از شر این بیماری خلاص شوید.

در این مقاله قصد داریم شما را با چند تکنیک برای خلاص شدن از وجود تنبلی و اهمال کاری آشنا کنیم.
ما را همراهی کنید.

قرار است در این مقاله به چه سوالاتی جواب داده شود؟

• تفاوت بین اهمال کاری و تنبلی چیست و معنای اصلی اهمال کاری چیست؟

• آیا شما در دسته اهمال کاران قرار دارید؟
• چرا افراد دچار اهمال کاری می شوند؟
• آخر و عاقبت اهمال کاری چه می شود؟
• راه های غلبه بر اهمال کاری کدامند؟

تفاوت بین اهمال کاری و تنبلی و معنای اصلی اهمال کاری چیست؟

اهمال کاری یا Procrastination به معنای «به تاخیر انداختن امور» است. به عبارتی دیگر؛ به معنای پشت گوش انداختن و به تعویق انداختن اموری است که باید آنها را سر وقت انجام دهیم.

و اما تفاوت بین اهمال کاری و تنبلی کدام است؟

رفتارهایی که در افراد اهمال کار و تنبل دیده می شود، بسیار شبیه یکدیگرند و همین شباهت سبب یکسان فرض شدن این دو واژه شده است.

برخی افراد، مخصوصا افراد پرمشغله و موفق در برخی حوزه ها، وجود تفاوت های جزئی در این دو واژه را بی اهمیت می دانند و با یکسان دانستن این دو واژه، این ذهنیت را در خود به وجود می آورند که اهمال کاری نمی کنند و این همان دلیل اصلی اقدام نکردن برای حل مشکلات خودشان است.

در ادامه شما را با مطالب بیشتر درباره اهمال کاری، تنبلی و راه های درمان آن آشنا خواهیم کرد.

با اهمال کاری مقابله کنید.-min
با اهمال کاری مقابله کنید.-min

آیا شما در دسته اهمال کاران قرار دارید؟

اجازه دهید واقعیت را به شما بگویم: همه افراد اهمال کاری می کنند ! اما گفتن اینکه 100% انسان ها اهمال کاری می کنند، جرات می خواهد. بیایید از خودتان شروع کنیم !

آیا شما تمام توانمندی های خود را به کار می برید و از آنها استفاده می کنید؟

معمولا پاسخی غیر از «نه» از شما نخواهم شنید و این یعنی همان اهمال کاری !

پس همه همه ما به نوعی به عارضه اهمال کاری مبتلا هستیم و شدت و ضعف آن در هر فرد بسته به خودش است.

افرادی که دچار اضافه وزن هستند، اما همواره در خانه نشسته اند و باشگاه رفتن را به تاخیر می اندازند!

کارمند اداره ای که از دائما در حال کار است، اما کلی از پروژه هایش ناقص مانده اند !

همه این افراد اهمال کارند.

در سال 2015 یک پژوهش انجام شد. در این پژوهش مشخص شد که هر فرد، حدود 55 روز از سال را به بطالت می گذارند و این در حالی است که او می تواند این از این 55 روز به شکلی بهینه تر استفاده کند.

با تمام این تفاسیر، اهمال کاری امری نسبی محسوب می شود که شما می توانید با بکار بردن تکنیک های مقابله با آن، این عارضه را در زندگی خود به حداقل برسانید و در نهایت آن را از بین ببرید.

برای مقابله با اهمال کاری چه می کنید؟-min
برای مقابله با اهمال کاری چه می کنید؟-min

چرا افراد دچار اهمال کاری می شوند؟

برای اهمال کاری، دلایل زیادی وجود دارد. ممکن است هر کدام از ما به دلایل مختلفی دچار اهمال کاری شده باشیم. دلایل اهمال کاری کدامند؟

1. کمال گرایی

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که بخواهید خودتان را به بهترین شکل در یک زمان و موقعیت خوب به نمایش بگذارید و به همین علت، آن کار را مدام عقب می اندازید. اما مراقب باشید تا این کمال گرایی بهانه ای برای اهمال کاری و به تاخیر انداختن وظیفه تان نشود !
معمولا افراد کمال گرا دوست دارند که همیشه بهترین باشند و به همین علت هیچ کاری را انجام نمی دهند.

2. انتظارات بیش از حد

زمانی که در حال انجام کاری هستید و در فکر نتایجی بالاتر از توانایی خود هستید، شاید در هنگام روبرو شدن با واقعیت و نتایج واقعی، دچار سرخوردگی شوید و تحمل این موقعیت را نداشته باشید. در نهایت از انجام ادامه کار دوری می کنید؛ زیرا انتظار و توقع بیش از حد از خود دارید.

3. خود کم بینی

خود کم بینی زمانی به وجود می آیند که شما خودتان را پایین تر از جایگاهی که هستید، ببینید و این همان دلیل از دست دادن اعتماد به نفس شما می شود. خود کم بینی سبب بروز احساس شرمندگی در شما می شود و در نهایت منجر به ول کردن امور خواهد شد.

4. عدم توانایی در تصمیم گیری

اگر درباره نحوه انجام کاری تصمیم نگیرید، ممکن است آن کار را حتی بعد از تمام شدن زمانش از دست بدهید. تکنیک های مهارت تصمیم گیری عبارتند از:

• فکر کردن به عواقب تصمیم
• پرهیز از تصمیم گیری هیجانی
• پرسیدن سوالاتی از خود
• اجازه ندادن به نابودی منطق توسط مغز عاطفی (احساسات)
• افزایش اطلاعات

5. ترس از اشتباه و شکست

زمانی که کار اشتباهی انجام می دهید، احساس شرمساری و شرمندگی به سراغ شما می آید و به همین علت، از انجام دوباره آن می ترسید. به عنوان مثال؛ کار پژوهشی خود را سر وقت به استاد تحویل نمی دهید و او از شما نمره کم می کند، همین کار باعث می شود که در انجام پروژه های بعدی کمی دلسرد تر از قبل عمل کنید.

6. برخی دیگر از دلایل اهمال کاری

 در پی لذت بردن و راحت طلبی
 عدم توانایی در برنامه ریزی
 ترس از مورد انتقاد قرارگرفتن
 زیر بار مسئولیت نرفتن و سطح انعطاف پذیری پایین

البته لازم است در اینجا متذکر شویم که همه این دلایل در افراد متفاوت است، اما شناسایی آنها لازم است؛ زیرا با شناسایی و ریشه یابی این دلایل شما می توانید بیشترین نیروی خود را برای مقابله با آن به کار بگیرید و شاهد راحت تر شدن نتیجه باشید.

مقابله با اهمال کاری = افزایش سرعت امور-min
مقابله با اهمال کاری = افزایش سرعت امور-min

آخر و عاقبت اهمال کاری چه می شود؟

اهمال کاری می تواند سختی، فشار و مسئولیت کار را از روی دوش شما بردارد و به شما حس آرامش و لذت فراوانی هدیه دهد. اما این هدیه زودگذر است و در نهایت شما می مانید و بهای سنگین کارهای انجام نشده !

اهمال کاری عوارض روحی و جسمی مانند دلسردی، اضطراب، رنجش، کاهش اعتماد به نفس و غیره به همراه دارد. تنبلی و اهمال کاری رابطه مستقیمی با بهداشت روانی و سلامت جسمانی دارد.

در برخی موارد، عوارض اهمال کاری نه تنها جلوی پیشرفت شما را می گیرد، بلکه سبب عدم موفقیت دیگران نیز می شود. یک سازمان یا اداره را در نظر بگیرید. اگر این سیستم با عارضه اهمال کاری آلوده شده باشد، در نتیجه میزان بهره وری بسیار کاهش می یابد و با طیف وسیعی از نارضایتی کارمندان و مشتریان روبرو خواهد شد.

راه های غلبه بر اهمال کاری کدامند؟

حالا نوبت به اصل مطلب می رسد !

در این بخش شما تمام تکنیک هایی که باید برای مقابله با اهمال کاری استفاده کنید را یاد می گیرید و این بیماری را برای همیشه درمان خواهید کرد. برای این عمل جراحی آماده اید؟

خب قبل از شروع صحبت مفصل، بیایید و یک نگاه کوتاه به تکنیک ها بیندازیم:

1. تغییر طرز تفکر
2. قانون 5 ثانیه
3. تصور آینده
4. ایجاد پاداش و تشویق
5. قورباغه ات را قورت نده !
6. اولویت بندی امور
7. پیدا کردن انگیزه های غیر مستقیم

1. تغییر طرز تفکر

تغییر طرز تفکر سبب تغییر مسیر زندگی می شود و این همان نکته جالبی است که آنتونی رابینز درباره آن می گوید:
«شما آن چیزی که هست را نمی بینید، بلکه آن چیزی که باور دارید را می بینید !»
کافی است باور هایتان را با چند تکنیک ساده از بین ببرید:

مدام به خودتان یادآوری کنید که باورها قدرت زیادی دارند.
باورها و آرزوهای بزرگ داشته باشید.
به موفقیت های بزرگ فکر کنید.
از جملات تاکیدی استفاده کنید.

اگر در حین قدم برداشتن در هر شرایطی از زندگیتان به فکر اهمال کاری خود باشید، در نهایت ضمیر ناخودآگاهتان نیز به باور اهمال کاری شما می رسد و زندگیتان بر مبنای اهمال کاری ادامه پیدا می کند. پس طرز تفکر خود را تغییر دهید و با باور این جمله که «چقدر شما بی نظیر هستید» شروع کنید و از زمان خود به بهترین نحو ممکن استفاده کنید تا به این باور برسید که الان در حال انجام بهترین کار زندگی خود هستید.

با انجام این امور، ضمیر ناخودآگاهتان به این باور می رسد که شما توانایی انجام کار ها را دارید و در نهایت سرعت انجام کارها بیشتر خواهد شد.

لپ کلام: مهمترین و حیاتی ترین قدم برای مقابله با اهمال کاری، تغییر طرز تفکر و عادات است.

چرا افراد دچار اهمال کاری می شوند؟-min
چرا افراد دچار اهمال کاری می شوند؟-min

2. قانون 5 ثانیه

5 ثانیه زمان برای انجام کاری (به صورت فیزیکی) که قصد آن را دارید، کافی است؛ در غیر این صورت، این ایده توسط مغزتان نابود می شود.
«قانون 5 ثانیه» برای اولین بار توسط خانم مل رابینز در کتابی به همین نام منتشر شد.

این شمارش معکوس سبب می شود که در عادت ها اختلال ایجاد شود و مغز توانایی تمرکز انجام کاری دیگری غیر از شمردن را ندارد.

شاید این قانون در نگاه اول بسیار ساده به نظر برسد، اما تاثیر زیادی بر افراد دارد. وجود دارند افرادی که با انجام این کار کوچک به تغییرات بزرگ در مسیر زندگی رسیده اند.

پس منتظر فرصت آمادگی برای ایجاد تغییرات در زندگی نباشید و از همین الان دست به کار شوید. از «قانون 5 ثانیه» استفاده کنید و شاهد تغییرات بزرگ در زندگی تان باشید. در نهایت اهمال کاری با از شما خداحافظی خواهد کرد.

همیشه به یاد داشته باشید:

در زمان انجام هر کاری، ابتدا از 1 تا 5 بشمارید و سپس دست به کار شوید تا آن کار را به اتمام برسانید.

3. تصور آینده

فکر کردن به عواقب به تاخیر انداختن امور، بهترین روش برای مقابله با اهمال کاری است. همیشه خود را در آینده و در لحظه ای که کاری را انجام نداده اید، تصور کنید. این تصور همراه با کلی استرس، اضطراب و پشیمانی همراه خواهد بود. در واقع انجام کارها در دقیقه 90 استرس زیادی به همراه دارد و شما دائما خود را سرزنش می کنید که ای کاش این کار را زودتر انجام داده بودید.

واقعیت تلخ این است که گاهی اوقات، انجام کار ها در دقیقه 90 بی فایده است و ممکن است ضرر بزرگی به شما برساند. آینده نگری می تواند شما را از اهمال کاری دور کند.

4. ایجاد پاداش و تشویق

در نظر گرفتن پاداش و تشویق بعد از انجام هر کاری به دور از اهمال کاری می تواند انگیزه تان را حفظ کند و تاثیر خوبی بگذارد. پاداشتان بستگی به خودتان دارد و شما در انتخاب آن مختارید. اما پاداشی انتخاب کنید که بدانید خاص است و شما را مجبور به انجام کار ها کند.

5. قورباغه ات را قورت نده !

شاید ما همیشه باور داشته اید که باید ابتدا کارهای سخت را انجام دهید یا به عبارتی دیگر قورباغه را همان اول کار قورت دهید. اما بیایید و دیدگاه را عوض کنید !

از کارهایی که آنها را دوست دارید و از انجامشان خسته نمی شوید، شروع کنید. با این دیدگاه حس بهتری پیدا خواهید کرد. انجام امور به بهترین نحوه و کمترین انرژی ممکن می تواند به شما انگیزه دهد تا تمام کارها را انجام دهید.

6. اولویت بندی امور

جمله معروف برایان تریسی می گوید: برای انجام همه کارها به اندازه کافی وقت نداریم، ولی برای کارهای مهم همیشه وقت داریم.»
استفاده از ماتریس آیزنهاور، بهترین روش برای اولویت بندی کارها محسوب می شود.

 کارهای مهم و ضروری
 کارهای مهم و غیر فوری
 کارهای غیر مهم و فوری
 کارهای غیر مهم و غیر فوری

با دسته بندی کردن امور خود در این 4 گروه، به راحتی آنها را اولویت بندی کنید.

7. پیدا کردن انگیزه های غیر مستقیم

شاید شما در مرحله ای قرار گرفته باشید که حوصله انجام کاری را نداشته باشید. اما افراد موفق، کار ها را انجام می دهند حتی اگر حوصله انجامش را نداشته باشند و این است تفاوت اصلی بین افراد موفق و افراد معمولی !

افراد موفق برای پیدا کردن انگیزه صبر نمی کنند، بلکه آنها دارای ساختار ذهنی سخت کوشی مداوم هستند.

ایجاد این ساختار، پروسه ای طولانی است که ساده ترین راه دستیابی به آن شنیدن و دیدن سخنرانی های انگیزشی، الهام بخش و کتاب های مربوط به آن است. انجام این پروسه یک شبه نیست و به زمان خاصی نیاز ندارد. شما می توانید هر زمان که شرایط آن را داشتید، انجامش دهید.

 

برای داشتن اعتماد به نفس به شما پیشنهاد میکنم به مقاله اعتماد به نفس در سخنرانی را تجربه کنید سر بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *